Penerapan Metode Syllabic Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Membaca Cerita Siswa Kelas 2 SDN 25 Mandau

Authors

  • Andika Saputra Universitas Terbuka

Keywords:

syllabic method, learning outcomes, reading stories

Abstract

In learning Indonesian, it prioritizes the development of abilities and information processing. The purpose of this research is to improve and increase the learning outcomes of reading stories in Indonesian subjects using the syllabic method and using word cards as the medium. This research is a Classroom Action Research (PTK). This research involved 20 students in class 2 of SDN 25 Mandau Duri. The results of this study revealed that students experienced an increase in learning outcomes in cycle I with an average of 76.45 (55% completeness). While in cycle II it has an average of 98.35 (85% completeness). It can be concluded that this syllabic method helps learning to be better, especially when assisted with word cards will be better because the success rate of increasing student learning outcomes in the material of reading Indonesian language storybooks is getting better and better.

References

Ali Mustadi. (2020) Landasan Pendidikan Sekolah Dasar. UNY Press

Andhika Saputra, Penerapan Metode Syllabic Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Membaca Cerita Siswa Kelas 2 SDN 25 Mandau

Halaman | 37

Hendri, D. R., & Taufan, J. (2023). Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Pada Siswa Autisme Melalui Metode Syllabic (Single Subject Research Di SDN 33 Payakumbuh). Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 11(1).

Lalu Muhammad Nurul Wathoni. (2020) Pendidikan Islam Anak Usia Dini: Pendidikan Islam Dalam Menyikapi Kontroversi Belajar Membaca Pada Anak Usia Dini Sanabil Literature Mahlianurrahman, M. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran SETS Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Sikap Peduli Lingkungan Siswa Sekolah Dasar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 7(01), 58-68. Mahlianurrahman, M. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Science, Environment, Technology and Society (SETS) Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Sikap Peduli Lingkungan Siswa Sekolah Dasar. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 6(2), 133-149. Mahlianurrahman, M. (2018). Penerapan Metode Inquiry Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Materi Bumi Dan Alam Semesta Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Pendas Mahakam: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 37-45. Mahlianurrahman, M. (2018). Pengembangan dan implementasi lembar kerja siswa berbasis problem based learning. JTIEE (Journal Of Teaching In Elementary Education), 2(1), 65-74. Mahlianurrahman, M. (2019). Media Pembelajaran IPA Terhadap Kemampuan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Nasional, 24-34. Mahlianurrahman, M., & Aprilia, R. (2022). Lokakarya Pengembangan Media Pembelajaran Video berbasis Kearifan Lokal pada Kurikulum Merdeka. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 1377-1384. Mahlianurrahman, M., & Aprilia, R. (2022). Pengembangan media video untuk meningkatkan literasi sains siswa sekolah dasar. Dikoda: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(01), 8-17.

Mahlianurrahman, M., Lasmawan I. W., Candiasa, I. M., Suastra, I. W. (2023). The Effect of Nyerayo Based SETS Learning on Student’s Scientific Literacy. Pegem Journal of Education and Instruction, Vol. 13, No. 2, 2023, 79-84.

Manik, L. K. B. (2021). Analisis Kesulitan Siswa Menentukan Tema Dan Amanat Cerita Anak Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas V Sd Negeri 045962 Buluh Pancur Ta 2020/2021 (Doctoral Dissertation, Universitas Quality).

Mustikawati, R. (2015). Upaya Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Dengan Metode Suku Kata (Syllabic Method) Pada Siswa Kelas I SD Negeri Nayu Barat III Banjarsari Surakarta Tahun 2014/2015. Jurnal Mitra Swara Ganesha, 2(1).

Nurajijah, A. (2018). Menggunakan Media Kartu Cerita Untuk Menemukan Ide Pokok Paragraf Pada Pelajaran Bahasa Indonesia (Ptk Di Kelas Iv Sdit Nurul Hidayah Ciceri Serang-Banten) (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri" Sultan Maulana Hasanuddin" Banten). Menggunakan Media Kartu Cerita Untuk Menemukan Ide Pokok Paragraf Pada Pelajaran Bahasa Indonesia (Ptk Di Kelas Iv Sdit Nurul Hidayah Ciceri

Andhika Saputra, Penerapan Metode Syllabic Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Membaca Cerita Siswa Kelas 2 SDN 25 Mandau

Halaman | 38

Serang-Banten) (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri" Sultan Maulana Hasanuddin" Banten).

Retno Kurniawati. (2017). INOBEL : Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia. Graf

Sudjana. 2005. Metode Statistika. Bandung : Tasito

Sulfiana, S., Sulfasyah, S., & Asnidar, A. (2023). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Penerapan Metode Suku Kata (Syllabic Method). Jurnal Konsepsi, 12(1), 54-61.

Sumardi. (2020). Teknik Pengukuran Dan Penilaian Hasil Belajar, Deepublish

Downloads

Published

2023-11-18

How to Cite

Saputra, A. (2023). Penerapan Metode Syllabic Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Membaca Cerita Siswa Kelas 2 SDN 25 Mandau. DIKODA: JURNAL PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR, 4(01), 31-38. Retrieved from https://jurnal.pelitabangsa.ac.id/index.php/JPGSD/article/view/2426