Meningkatkan Penjualan UMKM sebagai Wujud Pemberdayaan Pada UMKM Bangun Jaya Di Desa Sukaraya

Authors

  • Ismamudi Universitas Pelita Bangsa
  • Yuki Dwi Darma Universitas Pelita Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.37366/jabmas.v5i01.5080

Keywords:

Keywords: Micro, Small and Medium Enterprises (MSME); Economy; Marketing; Sales

Abstract

Abstract

The Micro, Small, and Medium Enterprises (MSME) sector plays a crucial role in shaping Indonesia's economic activity and serves as a fundamental pillar of the national economy. According to Law No. 20 of 2008, MSMEs refer to productive enterprises that are owned by people or corporate entities and fulfill certain conditions. The objective of this study is to investigate the Bangun Jaya banana bread micro, small, and medium enterprise (MSME) in Hamlet 1 Sukaraya Village, which is overseen by Pak Nedi. The study employs qualitative methodologies to comprehensively comprehend the operations of these micro, small, and medium enterprises (MSMEs). Comprehensive interviews, observation, and documentation acquired the data. The study findings indicate that Bangun Jaya's banana bread manufacturing system is commendable and sophisticated. However, there are still challenges in terms of marketing. The involvement of the Real Work Lecture team from Pelita Bangsa University enables the implementation of a more comprehensive marketing approach to boost sales of this product.

References

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Jurnal Edumaspul, 6(1), 974-980.

Al Farisi, S., & Fasa, M. I. (2022). Peran UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Jurnal Dinamika Ekonomi Syariah, 9(1), 73-84.

Aliyah, A. H. (2022). Peran Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) untuk Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. WELFARE Jurnal Ilmu Ekonomi, 3(1), 64-72.

Darma, Y. D., Parulian, P., Hartati, N., Harta, P., & Tan, E. (2023). Meningkatkan Omset Penjualan UMKM Desa Bilqis Cake & Cookies. Lentera Pengabdian, 1(04), 438-443.

Dewi, M. A. (2020). Pelatihan Etika Bisnis dan Pembukuan Sederhana Pelaku UMKM di Kelurahan Klampis Ngasem Surabaya. Jurnal alamiah Pengabdhi, 6(2), 49-52.

Febriyanti, N. N. M. M., Leksono, V. A., Rizalmi, S. R., & Sulaiman, M. (2023). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan Roti Menggunakan Metode Promotion Mix Dan AHP (Studi Kasus Pada UMKM X Bakery Balikpapan). JATI UNIK: Jurnal Ilmiah Teknik dan Manajemen Industri, 6(2), 14-25.

Kementerian Keuangan. (2023). Kontribusi UMKM dalam perekonomian Indonesia. DJPB.

Lubis, P. S. I., & Salsabila, R. (2024). Peran UMKM (Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah) Dalam Meningkatkan Pembangunan Ekonomi Di Indonesia. MUQADDIMAH: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi Dan Bisnis, 2(2), 91-110.

Maharani, P. O., Yunita, T., Dzaky, M., & Rahma, N. H. (2023). Analisis Strategi Pada Umkm Kamsia Boba Terhadap Penjualan Yang Modern. Cross-border, 6(1), 698-704.

Mas’ud, L. P., & Susilo, M. Y. (2023). Peran Umkm Dalam Membangun Dan Menumbuhkan Ekonomi Kreatif Di Era Revolusi 5.0 Menuju Ekonomi Global. Jurnal Ilmiah Metansi (Manajemen dan Akuntansi), 6(2), 266-275.

Purba, M. L., & Sucipto, T. N. (2019). Potensi dan Kontribusi UMKM terhadap Peningkatan Kesejahteraan Keluarga (Studi Kasus Pelaku UMKM Kelurahan Dwikora Kecamatan Medan Helvetia). Jurnal Mutiara Manajemen, 4(2), 430-439.

Putra, A. H. (2016). Peran UMKM dalam pembangunan dan kesejahteraan masyarakat kabupaten Blora. Jurnal Analisa Sosiologi, 5(2), 40-52.

Rofiah, C., Mutiarni, R., & Suseno, M. A. (2024). Meningkatkan Perekonomian Warga Desa Melalui Scale Up Dan Digitalisasi UMKM Di Desa Jatibanjar. In SNEB: Seminar Nasional Ekonomi dan Bisnis Dewantara (Vol. 6, No. 1, pp. 63-72).

Satria, W. I., Zulkarnain, P. D., & Effendy, M. (2021). PKM Penyuluhan Tren UMKM di Era Industri 4.0. Jurnal Abdimas Dedikasi Kesatuan, 2(2), 177-184.

Selfiana, S., Sumiyati, S., Putri, M. S., & Ratnaningsih, R. (2024). Edukasi Menumbuhkan Ide Kreatif Pengembangan Produk UMKM Masyarakat Desa Cikolelet, Kabupaten Serang. Jurnal Pengabdian Kolaborasi Dan Inovasi IPTEKS, 2(2), 353-360.

Downloads

Published

2024-04-10

How to Cite

Ismamudi, I., & Dharma, Y. D. . (2024). Meningkatkan Penjualan UMKM sebagai Wujud Pemberdayaan Pada UMKM Bangun Jaya Di Desa Sukaraya. Jurnal Pengabdian Pelitabangsa, 5(01), 24-30. https://doi.org/10.37366/jabmas.v5i01.5080